Triolipolskasta
Triolipolska, eli Stadissa elävä tapa tanssia “kort etta” -polskaa
Tämä blogi teksti perustuu käymiini keskusteluihin ja omiin muistoihini. Tekstin virheet ovat mahdollisia, mutta tuskin suuria. Editoin tekstiä aina uuden tiedon saavutettua minut. Tekstin julkaisun tavoite on uuden tiedon löytäminen ja jakaminen.
Helsingin kansantanssijoiden jameissa muusikot soittavat usein “triolipolskaa” tai “kort etta” -polskaa, jopa potpureina niin, että polska kääntyy hamboksi ja hambo kort ettaksi, ja siitä muusikot taittavat biisin hetkeksi valssiksi. Tämänkaltaisia nerouksia on soittanut ainakin JP Jyväsjärvi.
Antti Savilampi on kertomansa mukaan oppinut “triolipolskaa” Magnus Samuelssonilta Oriveden tanssikurssilla 1980-90-luvun vaihteessa. Nimi triolipolska tulee juuri Samuelssonilta. Antti on sittemmin opettanut sitä esimerkiksi Sibelius-Akatemialla. Tanssille ominainen baunssi ei kuitenkaan synny triolista vaan polskarytmin lyhyestä ykkösestä eli “kort ettasta”.
Triolipolska on tunnettu musiikkityyli. En ole kuitenkaan tanssin osalta löytänyt materiaalia, joka vastaisi Helsingissä tanssimaani tyyliä. Triolipolska-musiikista löytyy kuitenkin paljon esimerkkejä. Tasamittaisen triolipolskan esimerkki löytyy muun muassa tältä videolta: https://youtu.be/bUHbxvYRbwE.
Keskusteluni muusikko Tommie Black-Roffin kanssa on jättänyt minut käsitykseen, että Ruotsin alueella on pientä limittäisyyttä triolipolskan ja kort etta -polskan välillä. Tommin sanoin triolin tunne on usein osittain läsnä kort etta -tyylisen polskan musiikissa. Kysymys on kuitenkin hankala, koska tyylien nimeämisperinteet eroavat suuresti alueittain; yhtenäisyyksien tunnistaminen vaatii ammattitaitoa ja nimet voivat olla harhaanjohtavia.
Opin itse triolipolska-tanssin alun perin Jari Haavistolta. Triolipolskaa tanssittiin silloin vuoden 2008 tuntumilla helsinkiläisissä jameissa, ja Jari opetti sitä harrastajille Opiskelijakansantanssijoiden kursseilla. Rakastuin tähän polskaan heti sen vauhdikkuuden takia. Tanssi sai minut tekemään rikkaampaa liikemateriaalia kuin tavallisemmin tanssittu 1’3-polska. Nuorena erityisesti nopea liike ja suuri liikevariaatio viehätti. Uudestaan triolipolskaa opetettiin minulle Petri Kauppisen toimesta Oulun ammattikorkeakoulussa vuonna 2020, kun opiskelin koulussa kolmatta vuotta. Petri opetti kauniisti baunssia, mutta yllätyksekseni hänellä oli useammanlaisia eri vaihtoehtoja pyörinnän rytmitykselle ja hän painotti silloisille opiskelijoille, että tanssi voisi olla hyvinkin pehmeää. Petrin opetus ei tukenut niitä arvoja, joita minä koin triolipolskan tuovan kansantanssin liikemateriaaliin. Lisäksi koin, että Jarin opettama ja Helsingissä tanssittava pyörintä toimi hienosti ja että pyörintöjen pohdinta Oulussa ei tarjonnut tähän tekniikkaan merkittävää lisäarvoa. Mielipiteeni on tietenkin vahvasti puolueellinen, sillä kehoni oli nauttinut Helsingissä toimivasta pyörinnän rytmistä jo noin vuosikymmenen, joten en arvioinut asiaa neutraalista näkökulmasta.
Helsinkiin palattuani olen opettanut ja tanssinut Helsingissä oppimaani tyyliä. Oulussa minulle selvisi, että triolipolskaa ei tanssita Suomessa vapaana tanssina, vaan sitä käytetään lähinnä koreografisena materiaalina, jos sinäkään. Helsingin jamikulttuurin sisällä onkin tämän Samuelssonin tuoman perinteen jatkumon ainoa elävä vapaan tanssin kulttuuri Suomessa. En ole myöskään googlaamalla onnistunut löytämään “triolipolska”-nimistä tanssia muualta Pohjoismaista. Tommie Black-Roffin kanssa työskennellessä olen oppinut, että yksi termi musiikille, joka toimii tyyliimme tanssia triolipolskaa, on “kort etta” -polska. Samaa nimeä mielestäni jossain keskustelussa ehdotti Petri Kauppinen.
Keskustelu Antin kanssa ei myöskään antanut varmuutta kyseisen polskan lähdemateriaalista, mutta YouTuben tanssimaailmasta olen tulkinnut lähimmäksi rytmisesti ja tyylillisesti olevan värmlandspolskan. Linkkaan tähän alle kaksi tanssillista esimerkkivideota:
En ole varma, toimiiko kyseinen polska meidän tanssimamme triolipolskan lähdemateriaalina, mutta tänään se on paras arvaukseni.
Kuten kaikki muutkin Suomen alueen kansantanssit on triolipolska saapunut tänne, saanut omanlaisensa muodon ja jäänyt elämään. Se tarjoaa ainutlaatuisen liikelaadun “off-balansseineen” ja “kuminauhakäsineen” sekä lennättävine pyörintöineen. Olen valtavan onnellinen Samuelssonin tänne tuomasta tanssista. Jatkan tämän perinteen opettamista Helsingissä ja toivon sen tanssittavan ihmisiä myös ympäri Suomen.
Koska tästä “stadilaisesta” polskatyylistä ei ollut ollenkaan videomateriaalia, teimme Jarin kanssa pienen pätkän. Sovimme improlle rakenteen ja jamittelimme sen läpi kuvaajalle muutamia kertoja Paula Susitaipaleen tätä videota varten säveltämään R-tåget -biisiin. Rakas ystäväni Marko editoi saadusta matskusta meille triolipolskavideon. Nauttikaa:
https://youtu.be/GDmJAwq6DTI
Kommentit
Lähetä kommentti