Shamanistista tanssia aikojen läpi.
Tanssia tolpan päällä kuva 1 (Kuvan on ottanut Lasse Österback)
Tolpan päällä tanssimisen inspiraationa toimi Tanumin paneeli 3.11:
Samannäköinen tolpparituaali löytyy myös toiselta puolelta planeettaa: https://popular-archaeology.com/article/the-papantla-pole-dancers/.
![]() |
| Kuva 1: Kalliosta Lihaksi teoksessa kanssani tanssivat Saturinnetmäki ja Keke Lammassaari |
Ensimmäinen esihistoriallisen tanssin teokseni oli Sooloesitys, jossa kiipesin tolppaa ylös alas ja
loppua kohden muutuin eri eläimiksi. Laajensin tätä teemaa Kalliosta Lihaksi -teoksessa, jossa
teimme saman ennen kuin tanssimme itsemme transsiin. Kyseinen teos uudelleenkuvitteli kivikautista
liikettä kivikautisen kalliomaalauskuvaston pohjalta ja tulkitsi sitä jopa hieman kliseisten shamanististen
tulkintatapojen kautta. Esityksen alussa kiipesin tolppaa ylös alas vertauskuvana alisen ja ylisen välillä
matkustamiselle. -
Siperialainen tanssiasu hirven hampaineen ja tanssia ruuhessa, kuvat 2 ja 3. (kuvat Fyr Romu)
Tanssiasun inspiraation lähteistä:
Ruuhitanssista: https://exarc.net/ark:/88735/10804
![]() |
| Kuva 2: Teoksen ruuhen oli tehnyt Peter Groom |
![]() |
| Kuva 3: Ruuhitanssin asun valmisti Hanni Airikka |
![]() |
| Kuva 4: keihästanssija esitettiin Tanum - World Heritage kohteessa. |
![]() |
| Kuva 5:Keihästanssin ensi illasta Helsingin Pukkisaaressa. |
Keihästanssija-teos perustui niin pronssikautiseen skandinaaviseen tanssikuvastoon kuin vielä vendel-aikaiseen asetanssijakuvastoon. Keihästanssija oli minun ja muusikko Keke Lammassaaren duo, jossa pyrimme saavuttaamaan transsitilan. Esityksessä koettiin myös animistinen eläimen hahmon ottaminen ja elottoman toimijan (keihään) kokeminen elollisena. - Shamaanin roolin ottavat tietäjä ja pappi. Kuva 6 ja 7 (kuvat Eva Sólrun Krogh)
![]() |
| Kuva 6: Kuvan kiven ovat asettaneet paikoilleen rautakaudella ruotsin alueen asukkaat |
![]() |
| Kuva 7: Hautakummulla laulaessa kaiku oli kiinnostava |
Myöhäisellä rautakaudella en enää oikein tunnista shamaanin roolia. Shamaanin hahmon sijaan
näyttämön valtaavat tietäjä ja pappi. Tietäjän inspiraationa toimii erityisesti kalevalainen runous ja
tuntemukseni siitä on vielä hyvinkin Lönnrotin editoimaa, vaikka Raunikin on jo kirjahyllyssä ja
arkistossakin on käyty. Toisin kuin shamaani, joka on itse initioitunut tehtäväänsä, tietäjä saa tietonsa
toiselta tietäjältä tai mahdollisesti pyhän kohtaamalla, kuten vipusen mahasta. Kuvassa 6 antaudun
tuhat vuotta seisseelle hiidenkivelle ja kuvassa 7 kokeilen rautakautisen hautuumaan kaiun
ominaisuuksia laulaen. Runous ei ole vielä tutustuttanut minua tanssivaan tietäjään, vaan soittavaan ja
laulavaan hahmoon. Tietäjä on hahmona ollut läsnä Raakaa tradia -työryhmän Lemmen
nostatuksessa, jossa tietäjän roolin teki Petri Hoppu. Laajaa taiteellista työtä tietäjään liittyen en ole
tehnyt. -
Naamioitumisperinne ja nuuttipukki. Kuvat 8 (Sami Perttilä) ja 9 (kuva Ville Kurki).
Mumming traditions esimerkki: https://web.abo.fi/karen/special/steatern/arkiv/2005/material/mummers_play/mummings.html
Melko yleinen ajatus tuntuu olevan että naamion kautta henki ottaa kantajan kehon haltuunsa:
https://www.instagram.com/reel/DPE_yuoiDrz/
![]() |
| Kuva 8: Raakaatradia töyryhmän nuutin asun on suunnitellut Laura Hannula |
![]() |
| Kuva 9: Nuutin päivän juhlissa syntyy joukkohurmos |
Nuuttipukki on tulkintani mukaan jonkinlainen Pirun ja Pan-jumalan reinkarnaatio. Tämä naamioitunut
hahmo kantaa jollain tapaa mukanaan shamanistis-animistista perinnettä vielä 1900-luvun alussa ja on
oman aikansa karnevaalihahmo. Kiinnostavaa kulkue perinteissä on naamioituminen. Naamioituminen
(mumming) on osa yleiseurooppalaista perinnettä, joka näkyy myös suomalais-ugrilaisissa perinteissä.
Tätä teemaa on Kekrin ja Nuutin taiteellisessa työstämisessä kokeiltu monin tavoin Raakaa tradia -
työryhmässä.
Raakaa tradia työryhmä viettää Nuutinpäivän juhlia taas Folklandia-risteilyllä vuoden 2026 alussa, jolloin nuutin naamio taas ottaa jonkun haltuunsa. Muissa työryhmän teoksissa on tutkittu myös animistista perinnettä esimerkiksi karhun ja lintutanssin kautta. Niistä kirjoittelen myöhemmin.
Vanhin sarvipäinen tanssija, jonka tunnen Suomen alueen kuvastosta, on Astuvansalmen kivi jättiläiseen punamullalla kuvattu tanssiva shamaani. Mielikuvituksessani nuuttipukki on yksi monista noin 5000 vuotta vanhan punamullalla maalatun kuvan äpärälapsista.
| Astuvansalmen tanssiva sarvipää |






.jpg)



Kommentit
Lähetä kommentti