Tanssia ja sukupuolia.

 Viime vuosina kansantanssikentällä on keskusteltu sukupuolen roolista tanssissa. Myös monille tanssin opettajille aihe on uusi. Itselleni aihe tuli vastaan ensimmäisen kerran 2012. Monet nuoret tanssinharrastajat kaipaavat opettajiltaan näkemystä tanssin sukupuolta käsitteleviin kysymyksiin. Samalla ollaan tultu tietoiseksi sukupuolen moninausuudesta sekä trans- ja intersukupuolisuudesta. En pyri tällä kirjoituksella kertomaan kellekkään kuinka tanssia tulisi opettaa, vaan kerään tähän blogitekstiin materiaalia, joka on auttanut minua kehittämään omaa ajatteluani. Toivon että lähivuosina pystyn muodostamaan pedagogisen näkemyksen, jonka osaan sanallistaa. 


Mielestäni tärkein viimeaikoina julkaistu aihetta käsettelevä teksti on Emma Kantelisen opinnäytetyö: Kansantanssin harrastustoiminnan sukupuolittuneet käytänteet. Kantelisen suppea, mutta laadukas tutkimus tekee selväksi kenelle tahansa miksi aihe on tärkeä tanssin opetuksessa.

Kansantanssin harrastustoiminnan sukupuolittuneet käytänteet


Itse pidin historiallistentanssien etäleirillä hidastempoisen luennon, jossa esittelin näkökulmani yhdestä tavasta, jolla tanssi rakentaa sukupuolta. Näkökulmani tueksi olin koonnut sitä tukevaa historiaa ja käytin esimerkkinä suomalaista kansantanssia. Minun kannattaa varmaan joskus tehdä aiheesta laadukas 15 minuuttinen video, mutta tässä tämä, joka on olemassa.

Kuinka tanssi rakentaa sukupuolta, Aurinkokuninkaan hovista tähän päivään.


Kansantanssin hankalasta sukupuolesta on tehnyt tutkimusta Petri Hoppu, joka avaa esittävän kansantanssin historiaa ja sukupuolen performanssia esittävässä kansantanssissa. 

Kansantanssin hankala sukupuoli


Siitä miten tanssin tutkimus paljastaa tanssin historiallisesti rakentaneen muutakin kuin heteronormatiivista ja binääristä sukupuolta avaa Jaana Karin tutkimus: Vanhapiikatanssi kolmatta sukupuolta luomassa. 

Arkkiveisuajan naisten soolotanssitkarnevaali : Vanhapiikatanssi kolmatta sukupuolta luomassa


Konkreettista näkökumaa samaan ongelmaan paritanssin puolella tarjoaa Liquid Leading projekti. Projektissa on ratkaistu sukupuolieroihin ja vientiin ja seurantaan liittyvia kysymyksiä käytännön vientiseurannan kautta.

Liquid leading TEDx talk

Liquid leading Dance the Current artikkeli


Henna Elisa Liirin gradu: Estradikansantanssia ja sovellettua perinnettä, keskittyi lasten kansantanssiryhmien luokitteluiden materiaaliin. Hän kirjoittaa tiivistelmässään keskittyneensä analyysissän myös sukupuolen tuottamiseen ja sen representaatioihin. Tutkimustulostensa mukaan sukupuolta tuotetaan tanssissa käsien käytön, otteiden, pyörimisen, äänenkäytön ja liikelaadun erojen, tanssivuorojen tai liikkeiden kautta. Tämän lisäksi ulkoisilla tekijöillä, kuten puvustuksella ja koreografian tarinalla sekä tanssijoiden asemoinnilla tuotetaan sukupuolta ja sukupuolten välistä asemaa.

Etnografinen tutkimus lasten kansantanssiryhmien luokitteluista vuosilta 2000–2008 


Toivottavasti näistä on hyötyä. Ehdota tekstiä tai videota, joka auttaisi minua ja muita ajattelemaan asiasta laajemmin ja fiksummin kommenteissa tai muuten. Toistaiseksi haluan jättää tähän loppuu  eduskunnassa ehdotetun tulevaisuuden kuvan.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Ruuhitanssin taustalla

Kansantanssi ei tarvitse sukupuolirooleja mihinkään

Ruuhitanssin jälkeen